What does it mean to be a Daseinsanalyst?
Athens 24-25-26/9/2015
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι
Κάθε τρία χρόνια διεξάγεται, σε διαφορετική χώρα κάθε φορά, το παγκόσμιο Forum της IFDA. Σε αυτό, δίδεται η δυνατότητα να βρεθούν μαζί Daseins-αναλυτές από διάφορες χώρες του κόσμου και να μοιραστούν την εμπειρία και τον προβληματισμό τους. Το Forum του 2015 το έχει αναλάβει η ελληνική εταιρεία Daseinsanalysis και θα διεξαχθεί στην Αθήνα.
Ο τόπος διεξαγωγής του Forum θα είναι το αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης» στο κεντρικό κτίριο του Παν/μίου Αθηνών, στην οδό Πανεπιστημίου.
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα
www.ifda-athens-forum.webnode.gr
Πρόεδρος του Συνεδρίου, Θανάσης Γεωργάς (ageorgas@windowslive.com)
Αντιπρόεδρος, Μαρία Κορρέ (korremar@otenet.gr)
Κείμενο Συνεδρίου
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,
Ας φανταστούμε τον Σωκράτη να στέκεται μπροστά μας και να μας θέτει τα εξής απλά ερωτήματα:
- Τι σημαίνει να είναι κανείς ένας Daseins-αναλυτής;
- Τι σημαίνει για μια ψυχοθεραπεία να είναι φαινομενολογική – υπαρξιακή;
Είναι γνωστό ότι ο Σωκράτης, που έζησε στην Αθήνα του 5ου αιώνα π.χ., πέρασε μεγάλο μέρος του χρόνου του στην πόλη, επιζητώντας τη συνομιλία. Απευθυνόταν σε όποιον ισχυριζόταν ότι είναι ειδήμων και κατέχει την αλήθεια κάποιου θέματος και τον ρωτούσε σχετικά με αυτό –έτσι ξεκινούσε ένας διάλογος. Η διαδικασία του Σωκρατικού διαλόγου ήταν πολύ ασυνήθιστη καθώς δεν υποστήριζε και δεν επέβαλλε κάτι, δεν βασιζόταν σε κάποιες έτοιμες αλήθειες, δεν πρόβαλλε συγκεκριμένες θέσεις και δεν έφτανε σε συγκεκριμένα συμπεράσματα. Συνήθως ο διάλογος κατέληγε σε απορία. Ο στόχος του δεν ήταν να προβάλει και να υπερασπίσει ένα συγκεκριμένο δόγμα, αλλά να τεθεί υπό ερώτηση η ίδια μας η εμπειρία και αυτά που βλέπουμε με τα ίδια μας τα μάτια. Με αυτόν τον τρόπο, ο Σωκράτης λειτουργώντας μέσα από τον τόπο της απορίας και της άγνοιας κέντριζε τους άλλους ανθρώπους να προβληματίζονται, να αναρωτιούνται και να επανεξετάζουν τις πεποιθήσεις τους και τη στάση τους στη ζωή.
Ο Σωκράτης θεωρείται ότι είναι ένα κομβικό σημείο σε ό,τι αφορά την αναζήτηση της αλήθειας. Δεν είναι μόνο ότι θέτει το ερώτημα περί αλήθειας, αλλά διεκδικεί το δικαίωμα και υπογραμμίζει την αξία του εξατομικευμένου ερωτήματος για την αλήθεια. Βέβαια, ευθύς μόλις διανοίγεται το ερώτημα κλείνεται εκ νέου, καθώς η απάντηση που δίδεται (από τον Πλάτωνα) παραπέμπει σε κάτι οριστικό, στατικό και άχρονο. Τίποτα δεν μας εμποδίζει όμως να επιστρέψουμε στις απαρχές του ερωτήματος και να το αναλάβουμε εκ νέου. Ας μη ξεχνάμε ότι η Υπαρξιακή-Φαινομενολογία και η Daseinsanalysis κάνει την εμφάνισή της σε ένα οριακό σημείο, που είναι τέλος εποχής. Όμως, μήπως το τέλος δίνει τη δυνατότητα για ενεργοποίηση κάτι ριζικότερου που ήδη ενυπάρχει στο συμβάν της απαρχής; Κάτι που, στο βαθμό που θα μπορούσαμε να το διακρίνουμε και να συνομιλήσουμε μαζί του, θα σηματοδοτούσε ενδεχομένως την έναρξη μια νέας εποχής; Κατά πόσον η Υπαρξιακή-Φαινομενολογική ψυχοθεραπεία κινείται στον ορίζοντα μιας νέας έναρξης, δηλαδή μιας νέας εννόησης του ανθρώπου και της αλήθειας του;
Το θέμα του παρόντος Forum, δεν είναι η αιωνίως αινιγματική φιγούρα του Σωκράτη, αλλά η ψυχοθεραπεία. Ως προς αυτό, αξίζει να σημειωθεί ότι η απορητική στάση του Σωκράτη – παρά τις υπάρχουσες διαφορές– προσομοιάζει με την ερμηνευτική-φαινομενολογική στάση της Daseinsanalysis. Χαρακτηρίζονται και οι δυο από τη διάθεση να αναρωτηθούμε, να αμφισβητήσουμε και να επανεξετάσουμε τις εδραιωμένες πεποιθήσεις μας, τις εγκαθιδρυμένες στάσεις και αντιλήψεις μας –όλα αυτά που επηρεάζουν τη διαμόρφωση της εμπειρίας μας.
Ας μην ξεχνάμε ότι η Φαινομενολογία μάς καλεί να αναρωτηθούμε για όλες τις προκαταλήψεις μας και όλες εκείνες τις παγιωμένες κρίσεις που μας προκαθορίζουν ή μας επηρεάζουν προς δογματικές κατευθύνσεις. Μας καλεί να εγκαταλείψουμε τις έτοιμες θεωρίες, να στραφούμε προς την βιωματική μας εμπειρία και, μέσα από αυτήν, να αντιληφθούμε και να επερωτήσουμε τον εκάστοτε τρόπο μέσα στον οποίο τα πράγματα ως φαινόμενα μας παρουσιάζονται, συγκροτούνται, και αποκτούν την μορφή και την υπόστασή τους.
Αυτό σημαίνει, μέσα από την καταγραφή της άμεσης-ζωντανής εμπειρίας μας, να προχωρούμε στην επερώτηση των προ-υποθέσεων και των προ-κατανοήσεων που εμπεριέχονται σε αυτήν και την προσδιορίζουν. Μια επερώτηση δηλαδή που, με βάση τη σκέψη του Heidegger, κινείται ταυτόχρονα, σε δυο επίπεδα: το οντικό και το οντολογικό. Καλούμαστε κατ’ αυτόν τον τρόπο να συνομιλήσουμε προσωπικά με τα βασικά ερωτήματα που σχετίζονται με την ύπαρξή μας. Να την αντικρύσουμε και να της ανταποκριθούμε.
Ίσως θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι το ερώτημα «Τι σημαίνει να είναι κανείς ένας Daseins-αναλυτής;», από τη στιγμή που απευθύνεται σε Daseins-αναλυτές, αφορά μια εύκολη ερώτηση με μια εύκολη απάντηση. Θα μπορούσε όμως να θεωρηθεί και ως μια καθόλου εύκολη πρόκληση. Μας καλεί -με τον Σωκρατικό τρόπο- σε μια στοχαστική και αυθεντική επανεξέταση της Daseins-αναλυτικής μας ταυτότητας. Ίσως, στο φως αυθεντικών ερωτημάτων οι σίγουρες και παγιωμένες ταυτότητες δεν μπορούν πλέον να είναι ασφαλείς…
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Thursday, 24/9
13.30-15.00 Registrations and fees
15.00-15.10 Welcoming : Thanasis Georgas (president of the Hellenic Society of Daseinsanalysis)
Ado Huygens (president of the International Federation of Daseinsanalysis)
15.10-16.10 Ado Huygens: “Da” as a threefold existential in-between
16.10-16.30 coffee break
16.30-17.00 Alice Holzhey: A plea for a more rational attitude in contemporary Daseinsanalysis
17.00-17.30 Carlos Carvalho Freire: The Main Commitment of a Daseinsanalist
17.30-18.00 Coffee Break
18.00-19.15 Reflection of the Greek Society:
“Daseinsanalysis: with Socrates and beyond Socrates”
Maria Korre
Eleni Kouloutzou
Stamatina Rapti
Rozita Christofideli
Hlias Katsamas
Eleni Miggou
Coordinator: Thanasis Georgas
Friday, 25/9
9.00-9.30 Registrations
Chairman: Hansgeorg Reck
9.30-10.00: Anastasios Dimopoulos: Is there such an entity as a Daseinsanalyst?
10.00-10.30: Hans-Dieter Foerster: Breakthrough to the Essence from the Daseinsanalytic Point of View. An example from practice
10.30-11.00: Ales and Sarka Wotruba: Two fundamental stances of a Daseinsanalyst: “vor” and “einspringend Fürsorge” in the psychotherapeutic praxis11.00- 11.30
coffee break
Chairman: Tamás Fazekas
11.30-12.00: Josef Jenewein: Daseinsanalysis and psychooncology
12.00-12.30: Marina Genova: Ageing: reflections from the perspective of Daseinsanalysis
12.30-13.00: Lucie Vacková: Daseinsanalytical group work with children as a way to awake their potentialities for love, action, and creation
13.00-15.00 light lunch break
Chairman: Maria de Fatima de Almeida Prado
15.00-15.30: Charlotte Spitzer: Being a Daseinsanalyst – Questions to a path of life
15.30-16.00: Roland Strobl: There’s no healing without love
16.00-16.30: Uta Jaenicke: What does it mean to listen as a daseinsanalyst?
16.30-17.00 coffee break
17.00- 16.45 round discussion table:
a)What makes «existential» a therapy?
b)What could be the specificities of Daseinsanalysis ?
Alice Holzhey
Anthony Stadlen
Hansgeorg Reck
Tamás Fazekas
Josef Jenewain
Thanasis Georgas
Maria de Fatima de Almeida Prado
Coordinator: Ado Huygens
21.00 GALA: New museum of Acropolis
Saturday, 26/9
Chairman: Maria Korre
9.30-10.00: Kriton Christianopoulos: Daseinsanalysis and the Phenomenology of Lyotard
10.00-10.30: Danielle Pisani de Freitas: Reflexions about the experience of language in Daseinsanalyse
10.30-10.45 coffee break
10.45-11.15: Anna Hogenova: Time and Dasein
11.15-11.45: Mo Mandić: Formal Indication: The Question of Method in Existential-Phenomenological Psychotherapy
11.45-12.00 coffee break
12.00-13.30 Anthony Stadlen and “Inner Circle Seminars” meet “Zollikon Seminars”
Discussion partners: Dr. Alice Holzhey and Dr. Dimitris Yfantis (the translator of Zollikon Seminars in Greek)
The “Zollikon Seminars” delivered between 1959 and 1969 by Martin Heidegger at the home ofMedard Boss in Zollikon near Zürich. The topic of the seminars was Heidegger’sontology and phenomenology as it pertained to the theory and praxis of medicine, psychology, psychiatry and psychotherapy. The protocols of the seminars, along with correspondences between Heidegger and Boss, were published in German in 1987. The English version of the text was published in 2001.
The “Inner Circle Seminars” were founded by Anthony Stadlen in 1996 as an existential, phenomenological search in psychotherapy. They have been described by Thomas Szasz as «Institute for Advanced Studies in the Moral Foundations of Human Decency and Helpfulness».
13.30-13.45 ending
CHAIR of the Forum: Thanasis Georgas
CO-CHAIR: Maria Korre
Πρέπει να έχετε συνδεθεί για να σχολιάσετε.